سال اول دبیرستان
سال اول دبیرستان
همه چیز در مورد سال اول دبیرستان

 چای برای مغز مفید است


دانشمندان سنگاپوری طی مطالعات خود در زمینه تاثیرات چای روی فعالیت‌های مغزی دریافته‌اند كه چای برای مغز مفید است.

به گزارش سرویس بهداشت ودرمان ایسنا، این دانشمندان اعلام كردند كه نوشیدن حتی یك فنجان چای در روز با كاهش سرعت تحلیل رفتن سلول‌های مغزی و نیز هوشیار نگه داشتن مغز تا سنین سالخوردگی برای مغز مفید است.

این مطالعات طی چهار سال صورت گرفته است. پروفسور نگ تزه پین از دپارتمان روانپزشكی دانشگاه ملی سنگاپور كه در این تحقیق شركت داشته اظهار داشت كه هر نوع چای می‌تواند این تاثیر مثبت را داشته باشد.

چای نوشیدنی ارزان و غیر سمی است كه به میزان بسیار زیادی مصرف می‌شود.

دانشمندان این دانشگاه دریافتند كه كاتچینز یك تركیب طبیعی در چای است كه از سلول‌های مغزی در برابر پروتئین آسیب رسان به مغز محافظت كرده و در نتیجه توان ادراكی مغز را حفظ می‌كند.

گفتنی است كه پروتئین آسیب‌رسان به مغز طی گذشت سالهای عمر افراد در مغز آنها ساخته می‌شود.

همچنین كافئین موجود در چای برخلاف كافئین قهوه، حاوی پروتئین طبیعی موسوم به تی‌آنین است كه اثرات جانبی معمول كافئین از قبیل افزایش فشار خون، سردردها و خستگی را خنثی می‌كند.

در این تحقیق، دانشمندان روی عادات نوشیدن چای در 2 هزار و 501 فرد چینی 55 ساله از سپتامبر سال 2003 تا دسامبر سال 2005 مطالعه كردند.

برای این منظور سلامت شركت كنندگان، قدرت توجه آنها، استفاده از زبان و توانایی‌های بصری و فضایی آنها ارزیابی شده و الگوی مصرف چای آنها نیز كنترل شد.

حدود 38 درصد آنها اصلا چای نمی‌نوشیدند. 29 درصد فقط یك نوع چای می‌نوشیدند و باقی آنها نیز انواعی از چای‌های مختلف را مصرف می‌كنند.

دو سال بعد دو سوم از كسانی كه عادت به نوشیدن چای داشتند به لحاظ توانایی ادراكی و قدرت حافظه همان نمره دو سال قبل را توانستند كسب كنند. در حالی كه نمره توان حافظه در 35 درصد از افرادی كه چای نمی‌نوشیدند به طور متوسط در این مدت دو درجه كاهش پیدا كرد.

بررسی‌های بیشتر به دانشمندان ثابت كرد كه چای یك عامل شناخته‌شده و بارز در پرانرژی و شاداب نگه داشتن سلول‌های مغزی است.
 

انواع چاي

چاي پرطرفدارترين نوشيدني درجهان


شايد بتوان گفت چاي اين نوشيدني همگاني که بر سر سفره و روي ميز بسياري از مردم جهان، در ميهماني ها، جشن ها ، سوگواريها و ... به عنوان پيش غذا، پس غذا و گاهي غذاي اصلي (چاي شيرين صبحانه) جاي دارد، بعد ازآب يکي از ارزانترين و پرطرفدارترين نوشيدنيهاي جهان محسوب مي شود . حال ببينيم چاي چيست ، از کجا آمده است؟ چه فايده ها و چه ضررهايي دارد؟ انواع آن چيست و نوشيدني هاي جايگزين آن کدام است؟ 
گياه چاي: 

تاريخ استفاده از چاي ( به علت قدمت آن ) مشخص نيست ولي اصل اين گياه به چين، برمه و تونکن مي رسد.
اين گياه علاوه بر چين در هند، سيلان، ژاپن، اندونزي، ويتنام، تبت، قفقاز و ايران مي رويد.
در قرن هفدهم، اولين بار، چاي توسط هلندي ها به اروپا آورده شد و بلافاصله مصرف آن همگاني شده و به ساير نقاط جهان رسيد . در ميان اروپاييان انگليسي ها از طرفداران پر و پا قرص اين نوشيدني شرقي هستند.
چاي ، گياهي است بوته اي که گاهي ارتفاع آن تا 8 متر مي رسد . برگ هاي آن به صورت بيضي شکل ، نيزه اي و نوک تيز، سفت و سخت هستند. 

چيدن برگ هاي سبزو جوان گياه به وسيله دست انجام مي گيرد و سپس براي آماده سازي به کارخانه تحويل داده مي شود و در کارخانه طي عملياتي، اين برگ هاي جوان و سبز تبديل به چاي سياه مي شوند.
اين عمليات عبارتند از : پژمرده کردن، لوله کردن، برشته کردن، تخمير دادن، بخار دادن، خشک کردن و بسته بندي کردن.
براي تهيه چاي سبز، برگ هاي سبز چاي را کمي برشته کرده و سپس خشک مي کنند به همين دليل چاي سبز، رنگ خود را حفظ مي کند.
انواع چاي : 
چاي انواع مختلفي دارد که نام هريک بستگي به رنگ آن دارد . مانند چاي سياه، چاي سفيد، چاي سبز و ... که هريک نيز انواعي دارند.

چاي سياه
چاي سياه داراي انواع مختلفي است که هر نوع آن طرفداران خاص خود را دارد . معروف ترين چاي سياه جهان عبارتند از:

1-
چاي چيني: بهترين نوع آ ن چاي دارجلينگ است که در دشت هاي هيماليا مي رويد و عطر آن بوي چغاله بادام را به ياد مي آورد.
2- چاي کاروان: چاي گرم و معطري است که مقدار تئين آن کم است .
3- چاي امپريال : مخلوطي از چاي و گل ياس که عطر و طعم دود زده دارد.
4- چاي يونان بزرگ : چايي است با برگهاي نوک طلايي زيبا و طعم مناسب تند که مناسب صبح و بعد ازظهر است .
5- چاي هاي فورمز: که مهمترين آنها " اولانگ بلند" نام دارد. داراي طعم بلوطي و مناسب صبحانه است .

چاي هاي هندي و سيلاني:
اين چايها که مورد استقبال انگليسيها هستند عبارتند از :

پگو پرتقالي:
چايي است ملايم، داراي برگ هاي بزرگ که چاي عصر انگليسي ها است .
پگو پرتقالي شکسته : چاي است با برگ هاي کوچک با طعمي تند و معطر که چاي صبحانه و مناسب براي مخلوط کردن با شير است.
چاي قفقازي و روسي: اين چاي داراي عطري لطيف و شرقي ( با عطر گل برموگات ) است که ترکيبي از بو و طعم هاي چاي هاي چيني و هندي را دارد.

چاي ايراني 
شايد بتوان گفت بسياري از چايهاي جهان ريشه ايراني ( ايران باستان ) دارند.اما امروزه آنچه بهعنوان چاي ايراني شناخته مي شود، چاي شمال ايران به ويژه منطقه لاهيجان است .
چاي ايراني ( نوع مرغوب آن ) در مقايسه با چاي هاي خارجي خالص تر است ، زيرا براي خوش عطر و طعم کردن آن از مواد معطر استفاده نمي شود. اما ايرانيان طبق يک رسم قديمي از برگ هاي تازه گل ياس و شمعداني براي معطر کردن چاي سنتي استفاده مي کردند.
خواص چاي سياه: چاي نوشيدني مفيدي براي تصفيه خون از طريق ازدياد ترشحات کليوي است ، به هضم غذا کمک مي کند، سبب نشاط ، بيداري و مانع خواب آلودگي مي شود. براي نقرس و اسکوربوت نيز مفيد است.
ترکيبات چاي
برگ چاي ، داراي کلسيم، منيزيم، سديم، پتاسيم ، پيگمان هاي فلاوونيک، بازهاي پوريک، تئوفيلين، ويتامين، کلروفيل، تانن و کافئين است.
چاي سياه حاوي مقداري کافئين مي باشد اما چاي سبز فاقد آن است. بنابراين چاي سبز آرام بخش تر است.
نيکلا لمري ( گياه شناس ) مي گويد : چاي ضمن دور کردن بخارهاي بدن حالت نشاط و بيداري به روان مي دهد.
مصرف چاي بعد از غذا ، به هضم آن کمک مي کند ، اما براي پيشگيري از عدم جذب آهن بهتر است 2 ساعت بعد از صرف غذا چاي نوشيده شود. براي شيرين کردن چاي ، عسل بهترين ماده است . علاوه بر آن شکر سرخ و نبات نيز مفيد بوده اما بهتر است بيماران ديابتي از توت استفاده کنند.

چاي سبز
اگرچه چاي سبز نوشيدني ملي ژاپني هاست . اما چيني ها نيز از طرفداران پر و پا قرص اين چاي بوده و خود ، نوعي چاي سبز توليد مي کنند که عطرتند گل ياس و گل هاي ديگر را در خود دارد که به نام " ماندرن بزرگ ياسي " شهرت يافته است . نوشيدن اين چاي بعد از خوردن غذاهاي چيني بسيار دلچسب است .


خواص چاي سبز: چاي سبز فوايد زيادي دارد . شايد علت آن مربوط به عمل آوري چاي در کارخانه باشد . چاي سبز يک نوشابه بدون کافئين و پيشگيري کننده از حمله قلبي و سرطان شناخته شده است و يک تونيک ( تقويت کننده ) بسيار مفيد است. اين چاي داراي خاصيت ضد چربي (از هر نوع آن )و مقوي اعصاب بوده و قدري نيز خاصيت تب بري دارد.چاي سبز باعث تقويت معده شده و ضمن دفع سموم بدن، نفخ معده را نيز برطرف مي کند . چاي سبز باعث تقويت حافظه شده و براي افراد افسرده يک داروي ضد افسردگي است. زيرا نوشيدن چاي سبز باعث نشاط و سرزندگي مي شود.


مضرات نوشيدن چاي
نوشيدن چاي (از نوع چاي سياه ) پررنگ و غليظ ممکن است براي عده اي باعث تحريک اعصاب و تپش قلب شود . همچنين نوشيدن چاي پررنگ براي خانمها احتمال ابتلا به سرطان سينه را افزايش مي دهد .
يکي از شيميدان هاي معروف چيني مي گويد: " چيني ها هر روز حدود بيست فنجان چاي مي نوشند ، بدون آنکه ضرري متوجه آن ها باشد، زيرا روشي را که در جوشاندن و دم کردن چاي به کار مي برند سبب مي شود که قسمت عمده اي از ( تانن ) مضر آن خارج شود. "

طريقه دم کردن چاي به روش چيني
( اين روش مخصوص دم کردن چاي سياه است.)
ابتدا سماور را ازآب صاف ( آب چشمه بهتر است ) پر کرده و بجوشانيد .
در مقابل هر فنجان چاي که مايليد دم کنيد دو انگشت چاي ( مقدار چايي که ميان انگشت شصت و سبابه قرار مي گيرد ) را در قوري ريخته و کمي آب جوش روي آن بريزيد .و مدت 2 دقيقه در کناري بگذاريد. پس از 2 دقيقه آب آن را خالي کنيد . زيرا آب داراي مقدار زيادي ( تانن ) است سپس قوري را از آب جوش پر کرده 3 تا 5 دقيقه آن را روي سماور بگذاريد تا دم بکشد.اين چاي مقدار زيادي از عناصر مضر خود را از دست داده است.
معطر کردن چاي 
براي معطر کردن چاي مي توان به آن مقداري گل ياس، گل سرخ، گل بهار نارنج، نعنا، هل، ليمويخشک يا تازه، چند پر زعفران( بسته به علاقه و ذائقه ) را به صورت ترکيبي يا به تنهايي اضافه کرد.
 
چای ، نوشیدنی سالمتر از آب
 
 
نوشیدن روزانه سه یا چهار فنجان چای به اندازه نوشیدن مقدار زیادی آب مفید است و حتی ممکن است مزایای بیشتری برای سلامتی به همراه داشته باشد.
به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز به نقل از بی‌بی‌سی، مطالعاتی که در نشریه اروپایی تغذیه بالینی انجام گرفت، اعتقاد مرسوم را که چای باعث از دست رفتن آب می‌شود، رد کرد.
متخصصان تغذیه انگلیسی دریافتند چای نه تنها همانند آب باعث جایگزینی آب از دست رفته می‌گردد، بلکه از بدن در مقابل اختلالات قلبی و عروقی و برخی سرطان‌ها محافظت می‌کند.
متخصصان براین باورند که فلاوونویدها، ترکیبات کلیدی در چای هستند که باعث بهبود سلامتی می‌شوند.
فنجان چای سالم
این آنتی اکسیدان‌های چند فنوله در غذاها و گیاهان زیادی یافت می‌شوند که شامل برگ‌های چای می‌شوند و مانع از آسیب‌سلول‌ها می‌گردند.
دکتر کری راکستون متخصص تغذیه مرکز سلامت و همکارانش در دانشکده کینگ لندن بر روی مطالعات منتشر شده بر روی علایم موثر چای در سلامتی تحقیق کردند. آنها دلایل روشنی یافتند مبنی بر اینکه نوشیدن روزانه سه تا چهار فنجان چای خطر ابتلا به حملات قلبی را متوقف می‌کند. برخی مطالعات حاکی از این است که مصرف چای مانع بروز سرطان می‌شود. اگر چه این تاثیر چای کمتر پاسخ می‌دهد. اثرات مثبت دیگری که بر روی سلامت مشاهده شده شامل محافظت در مقابل پلاک دندانی و فاسد شدن دندان بعلاوه استحکام استخوان‌ها است.
دکتر راکستون می‌گوید: نوشیدن چای به نسبت بهتر از نوشیدن آب می‌شود. آب اساسا جایگزین مایعات بدن می‌شود، درحالی که چای جایگزین مایعات شده و نیز حاوی آنتی اکسیدان است بنابراین در عین حال دو کار را صورت می‌دهد.
جایگزین کردن آب
وی می‌گوید: این که چای باعث از دست رفتن آب می‌شود افسانه‌ای بیش نیست، تحقیقاتی که روی کافئین انجام شده حاکی از این مطلب است که دوز بالای کافئین باعث از دست رفتن آب می‌شود و همه افراد تصور می‌کنند تمام نوشیدنی‌های کافئین دار اینگونه هستند. ولی اگر حتی شما یک فنجان چای یا قهوه کاملا غلیظ میل کرده‌باشید، میزان خالصی مایع دریافت کرده‌اید.
وی افزود: همچنین یک فنجان چای حاوی فلوراید است که برای دندان‌ها مفیدمی‌باشد.
هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف چای برای سلامتی مضر است، وجود ندارد، با این وجود تحقیقات حاکی از این است که چای توانایی بدن در جذب آهن غذا را کاهش می‌دهد. بدین معنی که افرادی که در خطر ابتلا به آتمی هستند باید از مصرف چای در زمان‌های نزدیک صرف غذا خودداری کنند. تیم تحقیقی دکتر راکستون دریافتند که مصرف متعادل چای زیر سه فنجان در روز است.
وی گفت: نوشیدن چای بیشتر در افراد مسن مرسوم است، یعنی در میانگین سنی 40 سال. گاهی در افراد مسن 70 درصد از مایع ورودی به بدن‌ آنها از طریق چای تامین می‌شود. بنابراین این یک عامل خیلی مهم است.
کلر دیلامسون از موسسه تغذیه اسپانیا گفت: تحقیقات آزمایشگاهی تاثیر بالقوه‌ای که چای در سلامت می‌گذارد را ثابت کرده . این دلایل و مدارک بر روی انسان خیلی شدید نیست، بیشتر تحقیقات نیاز به کار دارند ولی اثرات مثبت قطعی بر روی سلامت از طرف پلی‌فنول‌ها به منظور کاهش خطر بیماری‌هایی چون اختلالات قلبی عروقی و سرطان‌ها وجود دارد. بر حسب مایع ورودی به بدن روزانه یک و نیم تا دو لیتر توصیه می‌کنیم و این میزان می‌تواند حاوی چای نیز باشد. چای باعث از دست دادن آب نمی‌شود. بلکه یک نوشیدنی سالم است
 

لذت نوشيدن چاي

در پايان يك روز كاري، نوشيدن يك فنجان چاي خيلي مي‌چسبد. اين نوشيدني گرم به دليل اينكه آرامش‌بخش است و خستگي را از تن بيرون مي‌كند، طرفداران زيادي دارد. لذت نوشيدن چاي وقتي بيشتر مي‌شود كه بدانيد اين نوشيدني سالم و پرطرفدار خواص درماني هم دارد، از بسياري بيماري‌ها پيشگيري مي‌كند و براي سل امت‌تان مفيد است. بررسي‌ها نشان داده است، چاي اگر در حد طبيعي مصرف شود براي سلامت مفيد است اما گاهي تصورات نادرستي درباره اين نوشيدني مطرح مي‌شود كه نتايج بررسي‌ها و تحقيقات آنها را تاييد نمي‌كند. به طور مثال اين كه چاي به دندان‌ها آسيب مي‌رساند، براي قلب ضرر دارد يا اينكه چاي مفيد نيست و بهتر است مصرف آن را ترك كرد و...
1 تاثير چاي بر دندان
چاي براي سلامت دهان و دندان مفيد است. بررسي‌هاي اخير پژوهشگران دانشگاه شيكاگو نشان داده است پلي‌فنل موجود در چاي سياه با غيرفعال كردن آنزيم‌هاي باكتري‌هاي دهاني، موجب عدم فعاليت آنها شده و در نتيجه پلاك‌هاي دنداني غيرفعال شده و از پوسيدگي دندان‌ها پيشگيري مي‌شود. البته در اين بررسي چاي سياه به صورت يك دهان‌شويه استفاده شده است اما نوشيدن چاي هم به از بين بردن پلاك‌ها كمك مي‌كند. 


چاي به علت داشتن مقدار قابل ملاحظه‌اي تانن و فلوئورايد، از فساد، پوسيدگي و ايجاد حفره در دندان‌ها جلوگيري مي‌كند. بررسي‌هاي دانشمندان ژاپني نشان داده كودكاني كه چاي مي‌نوشند خيلي كم به پوسيدگي و كرم‌خوردگي دندان دچار مي‌شوند. ژاپني‌ها به تازگي يك نوع خميردندان ساخته و به بازار عرضه كرده‌اند كه پايه ساخت آن تانن است. 


شايد علت اين تصور غلط مواد قندي و شيرين‌كننده‌هايي است كه همراه چاي مصرف مي‌شود و موجب پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود. بهتر است چاي را بدون قند بنوشيد، يا قند يا شكر را به صورت حل شده در چاي مصرف كنيد و براي جلوگيري از پوسيدگي و رنگ گرفتن دندان‌ها بعد از صرف چاي دهان و دندان‌هاي‌تان را با آب بشوييد..
 
2 تاثير چاي بر قلب
نوشيدن چاي به بيماران قلبي توصيه مي‌شود. چاي از ايجاد لخته‌هاي خطرناك خون كه به حملات قلبي و سكته منجر مي‌شود پيشگيري مي‌كند. مطالعات نشان مي‌دهد كه سطح چربي خون و فشارخون برخي مصرف‌كنندگان چاي پايين‌تر از ديگران است. دانشمندان روسي پس از اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي گسترده روي بيماران دريافته‌اند كه چاي، آثار نيرومندي براي به تاخير انداختن پيشرفت تصلب شرايين و تقويت عروق مويين و رقيق كردن خون و كاهش فشارخون دارد. تحقيقات ديگر نيز آثار مفيد چاي را در حمايت عروق قلبي تاييد مي‌كند. در اواخر سال‌هاي ???? دانشمندان آزمايشگاه لارونس ليومور در دانشگاه كاليفرنيا ميزان تصلب شرايين در شريان‌هاي قلب حدود ??? نفر از قفقازي‌ها كه عادت به خوردن قهوه داشتند و ??? نفر چيني كه چاي مي‌نوشيدند را اندازه‌گيري كردند. نتايج اين مطالعه 14 ساله نشان داد، گروهي كه چاي مي‌نوشيدند يك سوم كمتر از گروهي كه قهوه مصرف مي‌كردند دچار آسيب‌هاي قلبي و عروقي شده‌اند. 


همچنين چاي، مخصوصا چاي نه چندان پر رنگ، از تشكيل آتروما (تشكيل پلاك‌هاي انسداد عروقي) در آئورت جلوگيري مي‌كند. نتيجه يك آزمايش كه در آن تعدادي خرگوش به‌عنوان نوشابه چاي خورده‌اند، نشان داد كه اين خرگوش‌ها نسبت به خرگوش‌هايي كه آب ساده خورده‌اند كمتر دچار ناراحتي و آسيب آئورت شده‌اند. تحقيقات ژاپني‌ها در سال‌هاي ???? نشان مي‌دهد كه چاي، كلسترول و تري‌گليسريد خون را كاهش مي‌دهد. 

3 تاثير چاي بر جذب آهن
مصرف چاي بعد از غذا، به هضم غذا به ويژه غذاهاي چرب كمك مي‌كند. تانن موجود در چاي از جذب زياد آهن پيشگيري مي‌كند، به همين دليل نوشيدن روزانه يك فنجان چاي به بيماران مبتلا به هموكروماتوز توصيه مي‌شود.البته توصيه مي‌شود نوشيدن چاي 2 ساعت بعد از غذا باشد.
 
4 تاثير چاي بر اعصاب
بعضي‌ها چاي مي‌نوشند چون معتقدند چاي خاصيت آرام‌بخش دارد اما بعضي‌ها هم مي‌گويند چاي شادي‌آور و نشاط‌آور است. واقعيت اين است كه هر دوي اين صحبت‌ها درست است. چاي تا پيش از دو دقيقه از دم‌كشيدن اثر محرك دارد اما پس از مدتي به تدريج از خاصيت محرك بودن آن كمتر شده و خاصيت آرامش‌بخشي آن بيشتر مي‌شود. پس از گذشت پنج دقيقه از دم‌كشيدن چاي، بيشتر كافئين چاي خارج مي‌شود.
 
5 چاي ضدسرطان است
چاي 30 نوع آنتي‌اكسيدان دارد و بررسي‌ها نشان داده است كه مصرف چاي احتمال ابتلا به سرطان كليه را كاهش مي‌دهد و افرادي كه در روز يك فنجان چاي مي‌نوشند در مقايسه با افرادي كه چاي نمي‌نوشند 15 درصد كمتر دچار سرطان كليه مي‌شوند. فلاونيدها گروهي از پلي‌فنل‌ها هستند كه به طور طبيعي در چاي وجود دارند. به نظر مي‌رسد سطوح بالاي اين پلي‌فنل‌ها در بدن مي‌تواند علاوه بر ويروس‌ها با سرطان‌هاي لوزالمعده، كولون، مثانه، پروستات و سينه نيز مقابله كند. در ژاپن خوردن حداقل ?? فنجان چاي در روز با كاهش خطر سرطان معده همراه بوده است. همچنين مطالعات متعددي در ارتباط با تاثير مثبت چاي در پيشگيري از سرطان ريه و رحم انجام شده است.
 

محققان ژاپني معتقدند در ميان مواد طبيعي ضد سرطان چاي رتبه اول را دارد. در سال ???? عده‌اي از دانشمندان درجه اول موسسه ملي ژنتيك ژاپن طي گزارشي اعلام كردند كه در چاي سبز ژاپن نوعي تانن وجود دارد كه خاصيت ضد موتاسيون سلولي دارد و درنتيجه از عوامل ضد سرطان است. ميان صدها نوع گياهي كه محققان ژاپني در يك برنامه وسيع مطالعاتي به منظور يافتن بهترين و موثرترين گياه ضد موتاسيون سلولي مورد بررسي قرار دادند، چاي سبز در آزمايشگاه موثرترين ماده بوده است. بررسي‌ها نشان داده است افرادي كه اغلب چاي سبز مي‌نوشند احتمال ابتلا به سرطان معده در آنها كمتر از ديگران است.
6 تاثير چاي بر سوخت و ساز بدن
چاي يك نوشيدني كم كالري است و يك فنجان چاي حدود چهار كالري دارد. به علاوه چاي متابوليسم را بيشتر مي‌كند و با بالا رفتن سوخت و ساز بدن موجب مي‌شود كالري بيشتري مصرف شود و چربي‌ها راحت‌تر و زودتر سوزانده شوند. مصرف چاي موجب مي‌شود آب بيشتري بنوشيم و آب از موادي است كه براي شكسته شدن سلول‌هاي چربي لازم است. چاي به علت خاصيت ادرارآوري كه دارد، به دفع سموم بدن كمك مي‌كند. البته افرادي كه اضافه وزن دارند بهتر است چاي ر ا بدون قند و مواد شيرين‌كننده و چاشني‌هاي پركالري مصرف كنند.
 
7 تاثير چاي بر پوست
200 ميلي‌ليتر چاي، 44 ميلي‌گرم كافئين دارد كه دريافت اين مقدار كافئين مي‌تواند در رفع خستگي بدن و به ويژه پوست به عنوان عضوي بسيار فعال كمك كند. خواص ضد سرطاني چاي نيز از جمله مواردي است كه مي‌تواند در حفظ سلامت پوست موثر باشد، به طوري كه تركيبات پلي‌فنلي موجود در چاي مانع فعاليت تركيبات سرطان‌زا به‌ويژه تركيبات نيتروزي مي‌شود كه در فرآورده‌هاي گوشتي وجود دارد و اين خواص آنتي‌اكسيداني، پيري زودرس پوست را به تاخير مي‌اندازد.
مطالعات نشان داده‌اند كه بالا بودن چربي خون از عواملي است كه فرآيند پيري را در بدن تسريع مي‌كند و نوشيدن چاي به خصوص چاي سبز به دليل فلاونوئيدهايي كه دارد سطح چربي خون به خصوص كلسترول بد را كاهش مي‌دهد. به علاوه چاي، به دليل كافئين بالايي كه دارد، يك محرك بوده و جريان خون را در سطح پوست افزايش مي‌دهد و موجب دفع مواد زايد مي‌شود كه اين كار، هم خستگي پوست را كاهش مي‌دهد و هم موجب تغذيه بهتر آن مي‌شود و موجب مي‌شود سلول‌ها شادابي خود را حفظ كنند..
8 تاثير چاي بر كليه
سلول‌هاي كليه بيشترين تماس را با راديكال‌هاي آزاد دارند و چاي به دليل داشتن آنتي‌اكسيدان از سلا‌مت كليه محافظت مي‌كند. پلي‌فنول‌هاي موجود در چاي سبز عملكرد كليه را در بيماران مبتلا به نارسايي مزمن كليه بهبود مي‌بخشند. پلي فنل‌ها، آنتي‌اكسيدان‌هايي هستند كه سلول‌هاي انسان را از آسيب محافظت مي‌كنند. چاي داراي مقادير كم سديم و مقدار زيادي پتاسيم است و از آنجا كه بيماران مبتلا به بيماري كليوي در مرحله پاياني بايد مصرف پتاسيم خود را محدود كنند، بايد به اين مساله توجه داشته باشند. 
9 تاثير چاي بر حافظه
نوشيدن مرتب چاي، حافظه را تقويت كرده و راه جديدي براي پيشگيري و درمان آلزايمر است. آلزايمر، بيماري تحليل‌برنده اعصاب است كه در آن ماده‌اي شيميايي به نام استيل‌كولين در مغز كم مي‌شود. چاي با مهار آنزيم كولين استراز، روند آلزايمر را به تاخير‌ مي‌اندازد.
10 ... و اما چاي داغ
چاي را خيلي داغ نخوريد. دلايلي در دست است كه خوردن مايعات خيلي داغ ممكن است به مخاط گلو و ناي آسيب برساند و به بروز سرطان منجر شود. بررسي‌ها نشان داده است افرادي كه چاي خيلي داغ مي‌نوشند بيش از ديگران مستعد ابتلاي سرطان ناي هستند. تا چند سال پيش دانشمندان تصور مي‌كردند شايد چاي موجب سرطان ناي مي‌شود ولي بررسي‌هاي جديد نشان داده است كه اين ضرر چاي مربوط به داغ بودن آن است. بنابراين براي حفظ سلامت و استفاده بيشتر از فوايد چاي بهتر است چاي خيلي داغ نخوريد.
11 تاثير چاي بر قندخون
دانشمندان ژاپني ماده‌اي از چاي سبز و سياه جدا كرده‌اند كه قند خون را كاهش مي‌دهد. دانشمندان ژاپني درعين حال كه خواص بسيار خوبي را براي چاي عنوان كرده‌اند معتقدند كه هيچ يك از اين خواص ناشي از يك ماده خاص در چاي نيست، بلكه تاثير مجموعه‌اي از انواع مواد شفابخش موجود در چاي است كه به طور توام و با هم در يك مجموعه اين آثار را دارند. 
12 چاي خاصيت ضدميكروبي دارد؟
چاي به دليل داشتن انواع تانن كه به آن طعم مخصوصي مي‌دهد، بدون ترديد يك ضد باكتري و ضد ويروس است. در ???? دانشمندان آمريكايي كشف كرده‌اند كه تانن نوعي ويروس آنفلوآنزا را مختل مي‌كند. همچنين تانن چاي، ويروس تب خال را مهار مي‌كند. تحقيقاتي كه در كانادا انجام شد، نشان داد چاي در لوله‌هاي آزمايش تعداد زيادي از انواع ويروس‌هاي بيماري‌زا را غير فعال مي‌كند. 
13 خواص درماني چاي
بله، چاي نوشيدني مفيدي براي تصفيه خون از طريق ازدياد ترشحات كليوي است، به هضم غذا كمك مي‌كند، سبب نشاط، بيداري و مانع خواب آلودگي مي‌شود. چاي خواص درماني زيادي دارد كه برخي از آنها را نام مي‌بريم:
• پيشگيري، تسكين علايم و تسريع بهبود سرماخوردگي و آنفولانزا
• ضدعفوني‌كننده و پيشگيري از بوي بد دهان
• پيشگيري و كاهش اثرهاي ديابت نوع دوم
• كاهش علايم مواد حساسيت‌زا
• كاهش علايم عارضه پاركينسون
• بهبود عملكرد سيستم ايمني بدن و كندكردن گسترش عفونت ويروس اچ.آي.وي در بدن 
• حفظ تعادل آب و الكتروليت‌هاي بدن 
• رفع خستگي و استرس
• پيشگيري و التيام درد بيماري آرتروز
• پيشگيري از پوكي استخوان
• كندكننده روند پيري
• جلوگيري از لخته شدن خون و رسوب چربي در رگ‌هاي خوني
• افزايش متابوليسم و كمك به كاهش وزن
• افزايش كارايي سيستم ايمني بدن
• آثار ضدالتهابي
• تصفيه خون و كنترل فشارخون و كلسترول
• بهبود عملكرد مغز و افزايش هوشياري
14 محتويات چاي
برگ چاي، داراي كلسيم، منيزيم، سديم، پتاسيم، پيگمان‌هاي فلاونيك، بازهاي پوريك، تئوفيلين، ويتامين، كلروفيل، تانن و كافئين است.
• كافئين.
• تيوفيلين: اين ماده ساختاري همچون كافئين دارد كه هم در چاي سبز و هم سياه موجود مي‌باشد. آثاري مانند شل كردن عضلات نايژه‌هاي ريه، افزايش جريان خون كليه‌ها، افزايش انقباض‌پذيري و كارايي عضلات قلب، افزايش ضربان قلب، كاهش فشارخون و آثار ضدالتهابي دارد.
• تانين: يك پلي فنول تلخ مزه است. كه اثر آن در بدن آرام بخشي سيستم عصبي مركزي است.
• تيانين: در چاي چند آمينواسيد وجود دارد اما بيشترين ميزان اسيد آمينه چاي را تيانين تشكيل مي‌دهد. عمده طعم چاي به خاطر وجود همين ماده است.
• كاتچين: اين ماده بسيار مفيد بوده و براي سلامتي بسيار سودمند است. كاتچين در چاي سبز و سياه وجود دارد اما ميزان آن در چاي سبز بيشتر است. اين ماده ضد سرطان است، موجب كاهش كلسترول خون شده و يك آنتي‌بيوتيك و آنتي‌ويروس قوي است و همچنين از افزايش فشارخون و افزايش قند خون جلوگيري مي‌كند. 
• ويتامين‌هاي 
eوc و ويتامين‌هاي گروه b: ويتامين e يك آنتي‌اكسيدان قوي است كه براي بدن بسيار مفيد است. ويتامين c كاهش دهنده استرس بوده و علايم سرماخوردگي را كاهش مي‌دهد. ويتامين‌هاي گروه b
 هم به متابوليسم كربوهيدرات‌ها كمك مي‌كند. 
• فلورايد و فلووانوئيد: فلورايد در استحكام دندان و فلووانوئيد از ايجاد بوي بد دهان پيشگيري مي‌كند.
• همچنين چاي حاوي فيبر، كربوهيدرات، ليپيد و كاراتنوئيد است.
15 چطور چاي دم كنيم؟
روش دم كردن چاي در عطر، طعم و رنگ چاي موثر است. طريقه دم كردن چاي به روش چيني به اين صورت است كه آب را در سماور مي‌جوشانند. به ازاي هر فنجان چاي، يك قاشق چاي‌خوري چاي خشك را در قوري ريخته و كمي‌آب جوش روي آن مي‌ريزند. مدت دو دقيقه در كناري گذاشته و پس از دو دقيقه آب آن را خالي مي‌كنند. سپس قوري را از آب جوش پر كرده سه تا پنج دقيقه روي سماور مي‌گذارند تا دم بكشد. با اين كار چاي مقدار زيادي از عناصر مضر خود را از دست مي‌دهد.
چگونگي دم كردن چاي سياه: آب را به درجه جوش رسانده (100 درجه سانتي‌گراد) سپس روي چاي مي‌ريزيم. زمان دم كشيدن نبايد كمتر از 30 ثانيه و طولاني‌تر از پنج دقيقه شود. زيرا پس ازآن تانين چاي به تدريج آزاد شده و اثر محرك كافئين را خنثي و طعم چاي را نيز تلخ مي‌كند.
چگونگي دم كردن چاي سبز: دماي آب در اين حالت بايد 80 تا 85 درجه سانتي‌گراد باشد. به‌طور معمول هر چه كيفيت چاي سبز بالاتر باشد، دماي آب هم كمتر است. بهتر است قوري چاي پيش از دم كردن با قراردادن قوري درون يك كاسه حاوي آب داغ، گرم شود.

 

تأثير معجزه آساي چاي سبز يا تغذيه بهتر ژاپني ها

 

جام جم آنلاين: تحقيقاتي از طرف ژاپني ها نشان داد مصرف چاي سبز مي تواند خطر مرگ به علت مجموعه اي از بيماري را از بين ببرد.
تحقيق روي بيش از 40 هزار نفر نشان داد خطر بيماري مرگبار عروق قلب بيش از يك چهارم كاهش مي يابد. اما متخصصان قلب در انگليس گفتند علت واقعي اين امر ممكن است نوع تغذيه مردم ژاپن باشد كه سالمتر از غذاهايي است كه در غرب خورده مي شود. حاصل اين تحقيق در نشريه انجمن پزشكي آمريكا چاپ شده است. بعد از آب چاي پرمصرف ترين نوشيدني جهان است.
به گزارش بي بي سي، هر سال 3 ميليارد كيلوگرم چاي در جهان توليد مي شود.
مطالعات انجام شده در آزمايشگاه‌ها و روي حيوانات نشان داده است چاي سبز به ويژه فوايد بهداشتي فراوان دارد.
در اين مطالعه كه از سال 1994 شروع شد محققان دانشگاه توهوكو درباره 40 هزار و 530 فرد سالم 40 تا 79 ساله شمال شرقي ژاپن كه مصرف چاي سبز در آن جا رايج است تحقيق كردند. 
در اين منطقه 80 درصد مردم چاي سبز نيمي از آنان هر روز 3 فنجان يا بيشتر مي‌خورند. اين افراد مدت 11 سال ( 1995 تا 2005) كه 4209 نفر به دلايل گوناگون مردند، تحت بررسي قرار داشتند.
محققان همچنين اطلاعات 7 ساله ( 1995 تا 2005) را براي بررسي مرگهاي ناشي از دلايل خاص بررسي كردند.
در اين دوره 892 نفر بر اثر بيماري عروق قلب و 1134 نفر بر اثر سرطان مردند.
در مقايسه با كساني كه در روز كمتر از يك فنجان چاي سبز مي خورند كساني كه 5 فنجان يا بيشتر مي خورند خطر مردنشان به هر علتي در دوره 11 ساله فوق 16 درصد كمتر بود.
آنان در طول دوره هفت ساله پيگيري نيز 26 درصد كمتر خطر مردن از بيماري عروق قلب داشتند.
ارتباط معني داري بين مصرف چاي سبز و مرگ از سرطان وجود نداشت.
در تمام مدت بررسي، مزاياي چاي سبز براي زنان بيشتر بود.كساني كه هر روز 5 فنجان يا بيشتر چاي سبز مي خوردند خطر مردن شان بر اثر بيماري عروقي در مقايسه با كساني كه كمتر از يك فنجان مي خوردند 31 در صد كمتر بود.
اما اين بررسي نتوانست ارتباط مفيدي بين نوشيدن چاي معمولي و كاهش خطر مرگ از بيماري عروقي پيدا كند.
دكتر شيني چي كوري ياما،رهبر تحقيقات،گفت مهمترين يافته اين است كه چاي سبزممكن است با كاهش خطر بيماري عروق قلب به عمر افراد بيفزايد.
اما الن ميسون، پرستار قلب در بنياد قلب انگليس گفت رژيم غذايي ژاپني ها در مجموع 
سالم تر است و ممكن است چاي سبز براي كساني كه غذاهاي غربي مي خورد و رژيم غذايي غربي دارند چنين تاثيري نداشته باشند.
نسبت بيماري هاي قلبي در ژاپن از كمترين ها در جهان است و نوع تغذيه ژاپني ها نقش اساسي در اين امر دارد.نوشيدن 3 تا 4 فنجان چاي سبز در قسمتهايي از ژاپن عادتي روزانه است.
بايد تحقيقات بيشتري انجام شود آيا كار ساده اي مانند خوردن چاي سبز مي تواند در هر جامعه و با هر نوع تغذيه اي چنين تاثيري در كاهش بيماري هاي عروقي و افزايش عمر داشته باشد؟

 

چای

به گفته محققان چاي سبز به دليل داشتن تركيبي موسوم به پلي‌فنول‌ها خاصيت طبي براي پوست دارد. 
پلي‌فنول‌ها نابودكننده راديكال‌هاي آزاد (مولكول‌هايي كه از طريق تغيير dna در داخل سلول باعث سرطان مي‌‌شوند) در سلول هستند.
به گفته محققان پلي‌فنول‌ها علاوه بر نابودكردن راديكال‌هاي آزاد با تسريع مرگ سلول‌هاي سرطاني از سلول‌هاي سالم نيز حفاظت مي‌كنند.
محققان دانشكده پزشكي جورجيا، تأثير يكي از فراوان‌ترين پلي‌فنول‌ها در چاي سبز را بر سلول‌هاي پوست و رشد سلول‌هاي سالم پوست مورد بررسي قرار دادند و مشخص شد اين ماده، سلول‌هاي غير فعال پوست را مجبور به فعاليت مي‌كند.
به گفته محققان، سلول‌هاي پوست كه به سطح مي‌رسند، معمولاً فقط 28 روز زنده مي‌مانند و از روز بيستم اين سلول‌ها در بخش سطحي پوست به انتظار مرگ مي‌نشينند، اما اين بررسي نشان داد كه 
egcg اين سلول‌هاي نيمه مرده را دوباره فعال مي‌كند. به گفته محققان مي‌تواند براي درمان بيماري‌هاي پوستي نظير «پسورايسيس» راهگشاي مفيدي باشد.

چاي سبز يك نوشيدني مفيد و مصرف آن در كشورهاي آسيايي بيشتر است.به طوري كه آسيايي ها روزانه حدود 3 فنجان چاي مي نوشند.چاي سبز موارد استفاده زيادي در درمان برخي بيماريها دارد و در معالجه برخي عفونت ها و هضم غذا مؤثر است.خاصيت سفيد كننده دارد و اعصاب را تقويت مي كند. براي برخي ناراحتي هاي چشم نيز مفيد است.از برگ هاي چاي سبز براي تسكين جاي نيش حشرات و آفتاب سوختگي استفاده مي شود. همچنين براي معالجه سرطان سينه و ناحيه گردن، سرطان روده بزرگ و راست روده و سرطان تخمدان مفيد است. شما مي توانيد يك قاشق چايخوري برگ چاي سبز را داخل يك فنجان آب جوش بريزيد و بگذاريد مدت 3 دقيقه دم بكشد بعد آن را ميل كنيد براي سلامتي شما مفيد است.چاي سبز در درمان سرطان پروستات مؤثر است:سرطان پروستات جزو شايعترين سرطان در مردان است. البته اين سرطان را بايد با بزرگ شدن خوش خيم پروستات افتراق داد كه نياز به جراحي دارد ولي افراد زيادي مستعد به سرطان پروستات هستند.آخرين تحقيقات نشان مي دهد كه مواد شيميايي موسوم به پلي فنون ها كه در چاي سبز وجود دارد از پيشروي سرطان پروستات مي توانند جلوگيري كنند. اين تحقيقات فعلاً در حد آزمايشگاهي است. تحقيقيات نشان مي دهد كه عوامل به وجود آورنده سرطان پروستات سالها قبل از به وجود آمدن آن فعال مي شوند و مراحل شيميايي خاصي را سپري مي كنند.به طور كلي سرطان پروستات در سنين بالاي 50 بروز مي كند ولي مي توان از سالها قبل از آن جلوگيري كرد. چاي سبز از يك سري تغييرات شيميايي در سلولهاي پروستات كه باعث مي شود به سلولهاي سرطاني تبديل شوند جلوگيري مي كند.هدف پزشكان ايجاد اين تغييرات20 تا 25 سال قبل از بروز سرطان است كه مي تواند تأثير زيادي در كاهش ميزان آن ايجاد كند.ـ چاي ميزان چربي را كاهش مي دهد و پژوهشگران چيني مي گويند كه تأثير چاي سبز در كاهش چربي بدن به مراقبت بيشتر از چاي سياه است.چاي (tea)چاي ماده اي به نام تئين دارد كه آرامبخش است.. تئين در جذب اشعه ماوراء بنفش بسيار مؤثر است. از اين ماده در توليد كرمهاي ضد آفتاب استفاده مي شود و از سوختن پوست در اثر نور خورشيد جلوگيري مي كند.چاي براي تسكين ناراحتي هاي چشمي مفيد است.چاي نوشيدني سالمي است كه خواص تغذيه اي و ضد پيري
آپلود , آپلود عكس , آپلود سنتر , آپلود فايل , آپلود دائمي

نظرات شما عزیزان:

x
ساعت0:57---19 دی 1391
احیاناً از جایی کپی نکردی که؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, توسط متین هوشنگی