سال اول دبیرستان
سال اول دبیرستان
همه چیز در مورد سال اول دبیرستان

 

کشف ذره گریزان و نامرئی «بوزون هیگز» که می‌تواند اسرار جرم را توضیح دهد، جایگاه اول 10 دستاورد علمی برتر سال 2012 را در انتخاب سالانه مجله «ساینس» به دست آورد.

 

دانشمندان برای بیش از چهار دهه به دنبال این ذره بوده‌اند که به تصور آنها، بدون این ذره هیچ چیز در جهان وجود نداشت.

 

در ماه ژوئیه، دانشمندان مرکز سرن در ژنو از کشف ذره‌ای خبر دادند که با توصیف ذره هیگز متناسب بود.

باورها بر این است که بوزون از طریق «هیگز» که در فضا نفوذ کرده، جرم ماده را تامین می‌کند. بدون جرم، جهان امروزی وجود نداشت.

دانشمندان از بزرگترین برخورددهنده اتم جهان موسوم به برخورددهنده بزرگ هادرونی در مرز سوئیس-فرانسه برای پیگیری این ذره گمشده استفاده کردند.

کشف هیگز در جایگاه اول مهمترین اکتشافات 2012 قرار گرفته که توسط مجله ساینس، یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان منتشر شده است.

این ذره ابتدا توسط پیتر هیگز، فیزیکدان انگلیسی در حدود 50 سال پیش مطرح شد اما تا به امسال هیچ دانشمندی نتوانسته بود حقیقت این فرضیه را اثبات کند.

9 کشف برتر دیگر امسال از دیدگاه ساینس به شرح زیر است:

- ژنوم «دنیسووا»: دانشمندان آلمانی با استفاده از یک شیوه جدید توانستند ژنوم کامل یک گونه انسان‌تبار موسوم به توانستند «دنیسووا» را بر اساس یک نمونه کوچک از استخوان انگشت 80 هزار ساله که در غاری در سیبری کشف شده بود، تعیین توالی کنند.

هیچ چیز دیگری در مورد این گونه از انسان‌تبارها بجز اینکه آنها با نئاندرتال‌ها معاصر بوده‌اند، در دست نبود.

- دانشمندان ژاپنی با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی از یک موش بالغ توانستند سلول‌های تخمک بادوام را به وجود بیاورند.

این دستاورد منجر به بروز امیدواری در زنانی شده که قادر به تولید تخمک به شکل طبیعی نیستند تا بتوانند آنها را از سلولهای خود در آزمایشگاه به وجود آورده و سپس درون بدنشان قرار دهند.

- مهندسان ناسا کاوشگر 3.3 تنی کنجکاوی را با استفاده از یک سیستم فرود مبتکرانه در سیاره مریخ فرود آوردند که در آن خودرو به شکل آویخته در انتهای سه سیم وارد سطح این سیاره شد.

به نوشته مجله ساینس، فرود بدون نقص منجر به اطمینان طراحان از امکان فرود یک ماموریت دیگر در این سیاره توسط ناسا برای بازگرداندن نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط کنجکاوی به زمین شده است.

- استفاده از یک لیزر پرتو ایکس که یک میلیارد برابر بیشتر از منابع سنکروترون می‌درخشد، به دانشمندان اجازه داد که ساختار یک پروتئین را تعیین کنند که در انتقال بیماری خواب‌آور آفریقایی دخیل است.

ساینس در مورد این دستاورد نوشت: این پیشرفت نشانگر قابلت لیزرهای پرتو ایکس برای کشف پروتئین‌هایی بوده که منابع پرتو ایکس رایج قادر به آن نیستند.

- ابزار جدید « TALENs» (نسخه برداری فعال ساز مانند موثر نوکلئازها) به محققان اجازه اصلاح یا غیرفعالسازی ژنها در حیوانات مورد آزمایش مانند گورخر ماهی و وزغ را داد. این فناوری می‌تواند موثرتر و حتی ارزانتر از شیوه‌های درمان ژنتیکی کنونی بوده و همچنین به دانشمندان اجازه خواهد داد که بر نقشهای خاص برای ژن‌ها و جهش‌های ژنتیکی در افراد بیمار و سالم تمرکز داشته باشند.

- دانشمندان هلندی توانستند اولین نشانه‌های فرمیون ماجورانا را کشف کنند که به عنوان ضد ماده خود نیز عمل کرده و خود را از بین می‌برند.

دانشمندان بر این باورند که کیوبیت‌های ساخته شده از این ذرات می‌توانند برای ذخیره و پردازش موثرتر داده‌ها نسبت به بیتهای کنونی مورد استفاده در رایانه‌های دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرند.

- از دیگر اکتشافات مهم سال 2012 پروژه «ENCODE» (دایره المعارف عناصر DNA) بوده که طبق آن 80 درصد از ژنوم انسان فعال بوده و به خاموش و روشن بودن ژنها کمک می‌کند. این اطلاعات جدید می‌تواند به دانشمندان در درک عوامل خطرناک ژنتیکی برای بیماریها کمک کند.

- دانشمندان از یک رابط انسان و دستگاه رونمایی کردند که به انسانهای فلج کمک می‌کند با استفاده از ذهن خود یک بازوی مکانیکی را به حرکت درآورده و حرکات را در سه جهت اجرا کنند.

این فناوری تجربی که در حال حاضر بسیار هزینه‌بر است، می‌تواند برای بیماران ناتوان در اثر سکته و آسیب‌های نخاعی بسیار امیدبخش باشد.

- دانشمندان چینی توانستند آخرین پارامتر ناشناخته از یک مدل را شناسایی کنند که چگونگی تغییر ذرات زیراتمی موسوم به نوترینوها را در زمان حرکت با سرعت نزدیک نور توصیف می‌کند.

نتایج این دانشمندان نشان داد که فیزیک نوترینوها ممکن است در آینده به محققان در توضیح چرایی برخورداری جهان از میزان زیاد ماده و مفدار کم ضدماده کمک کند.


آپلود , آپلود عكس , آپلود سنتر , آپلود فايل , آپلود دائمي

نظرات شما عزیزان:

سینا ایمان زاده
ساعت17:17---11 بهمن 1391
ازسایتتون خوشم اومد.سایتتون عالیه.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ یک شنبه 3 دی 1391برچسب:, توسط متین هوشنگی