سال اول دبیرستان
سال اول دبیرستان
همه چیز در مورد سال اول دبیرستان

 فصل ۶ – تولید مثل وراثت

 

شامل نکات مهم نمونه سوال و…

 

فصل ۶ – تولید مثل وراثت

شباهت ها و تفاوت های انسان ها
صفات والدین به گونه ای متفاوت در فرزندان ظاهر می شود. به طوری که هر فرد با وجود شباهت هایی که با پدر و مادر و سایر افراد هم نوع خود دارد، موجودی منحصر به فرد است.

گروه خونی

 

 

خون افراد مختلف انسان را براساس وجود یا فقدان در نوع ماده که در روی گلبول های قرمز وجود دارند و با علامتهای A وB نشان داده می شوند، به ۴ گروه تقسیم می کنند. خون کسانی که ماده A را دارد از نوع A، خون کسانی که ماده B را دارد از نوع B، کسانی که هر دو نوع را دارند از نوع AB و آنها که هیچکدام را ندارند از نوع گروه o است.

اثرانگشت
اثر انگشت هر فرد مخصوص خود اوست. اثر انگشت در تمام عمر تغییر نمی کند.

علت وجود شباهت ها و تفاوت ها

 

هر موجود زنده ای ، از جاندار شبیه به خود به وجود می آید. ارتباط میان یک نسل و نسل بعدی ازراه سلول های جنسی برقرار می شود، دو سلول جنسی نر و ماده، با هم ترکیب می شوند و سلول تخم را حاصل می آورند. از این طریق صفات وراثتی از والدین به فرزندان منتقل می شود. در سلول جنسی ماده نسبت به سلول جنسی نر مقدار سیتوپلاسم بیشتر است. بیشتر حجم سلول نر را هسته تشکیل می دهد، با این ترتیب ماده وراثتی هر چه باشد، در هسته سلول جای دارد.

تقسیم میوز

 

 


مرد

(کروموزوم۴۶)

سلول جنسی نر

(کروموزوم۲۳)

   
   

————>

لقاح

سلول تخم

(کروموزوم۴۶)

زن

(کروموزوم۴۶)

سلول جنسی ماده

(کروموزوم۲۳)

 

در طی این تقسیم تعداد کروموزوم های سلول های نصف می شود. این تقسیم، در اندام های جنسی و به منظور ایجاد سلول های جنسی صورت می گیرد.

ساختار کروموزوم ها

 

 

کروموزوم ها از کروماتین حاصل می شوند و کروماتین از DNA و پروتئین ساخته شده است. DNA مولکول بسیار طویلی است که دو رشته دارد. این دو رشته مانند دو رشته یک زیپ به هم متصل شده اند و مانند یک فنر حول محوری فرضی تابیده اند.هر رشته DNA از هزاران نوکلئوتید تشکیل شده است. هر نوکلئوتید شامل یک ترکیب فسفردار، نوعی قند و یکی از چهارنوع باز آلی A،T،C،G است. در میان همه مولکو های زیستی DNA تنها مولکولی است که می تواند شبیه خودش را بسازد.

چگونگی انتقال اطلاعات توسط DNA
انتقال اطلاعات توسط کروموزوم ها صورت می گیرد و ماده ی اصلی سازنده کروموزوم ها DNA است.از آنجا که DNA ها نوعی ترکیب شیمیایی اند ، قاعدتاً باید کار خود را به طریق شیمیایی انجام دهند یعنی انجام فعالیتهای شیمیایی خاص را امکان پذیر کنند. می دانید که انجام بیشتر واکنش های شیمیایی درون سلول ها نیاز به آنزیم های ویژه ای دارد. از طرفی آنزیم ها ساختار پروتئینی دارند. پس گفته می شود که مولکول های DNA باید دستور ساخته شدن پروتئین ها و نوع آنها را بدهند.

محیط و وراثت
مطالعات نشان می دهد که محیط در بروز بعضی صفات ارثی مؤثر است. مثلاً عواملی نظیر رژیم غذایی، آب و هوا و … می توانند باعث شوند بعضی صفات ارثی بروز کنند. عوامل بروز صفات موجودات زنده در DNA ژن نامیده می شوند.

خودآزمایی

۱ – اطلاعات وراثتی سلول در کدام مولکول نهفته است؟
الف) DNA
ب) سیتوپلاسم
ج) پروتئین
د) سلول جنسی

۲ – سلول تخم چند کروموزوم دارد؟
الف) ۲۳
ب) ۲۴
ج)۴۶
د) ۴۸

۳ – حاصل تقسیم میوز چند سلول است؟
الف)۲
ب) ۴
ج)۶
د)۸

۴ – کدامیک از وظایف DNA است؟
الف) عمل لقاح
ب) تقسیم میوز
ج) تقسیم میتوز
د) دادن دستور ساخته شدن پروتئین ها

۵ – جنس آنزیم ها از چه ماده ای است؟
۱) هیدرات کربن
۲) چربی
۳) پروتئین

 


آپلود , آپلود عكس , آپلود سنتر , آپلود فايل , آپلود دائمي

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, توسط متین هوشنگی